درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

آیا کمبود آهن می تواند باعث ریزش مو شود؟

درمان ریزش مو

آیا کمبود آهن می تواند باعث ریزش مو شود؟

کم خونی فقر آهن و ریزش مو

آهن یک عنصر معدنی ضروری برای سلامتی مو و رشد آنهاست که کمبود آن یکی از عوامل موثر در ریزش مو است. آهن نقش مهمی در فعالیت ‌های سلولی و متابولیک، فعالیت آنزیمی، رشد و تقویت بافت ها، تشکیل هموگلوبین و میوگلوبین و رشد و سلامت مو ها دارد. بنابراین کمبود آن، عملکرد این فرآیند ها را تحت تأثیر قرار داده و می ‌تواند باعث ضعف، کاهش رشد موها و ریزش آنها شود.

لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که ریزش مو ممکن است علت ‌های متعددی داشته باشد و کمبود آهن تنها یکی از آنهاست.

در ادامه به ارتباط بین کم خونی فقرآهن و ریزش مو و راهکارهای درمانی می پردازیم.

علائم کم خونی فقر آهن

آهن نقش مهمی در ساخت هموگلوبین دارد. هموگلوبین پروتئین حمل کننده اکسیژن در خون است که برای عملکرد بدن ضروری است. برخی علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

  • ناخن های شکننده
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • پوست رنگ پریده
  • تنگی نفس
  • خشکی و ریزش مو

همان طور که اشاره شد ریزش مو تنها علامت کم خونی فقر آهن نیست و برخی افراد ممکن است آن را تجربه کنند. با آزمایش خون می توان سطح آهن خون را اندازه گیری کرد و در صورت نیاز درمان را شروع کرد.

چرا ریز مو داریم

کم خونی فقر آهن و ریزش مو

بیشتر مطالعات مربوط به کم خونی فقر آهن و ریزش مو، در مورد زنان می پردازد. ریزش مو با الگوی زنانه که به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین نوع این عارضه است که با تغییرات سطح هورمون های آندروژن در بدن به وجود می آید. افرادی که دارای این الگوی ریزش مو هستند نیز ممکن است موهای نازک یا کاهش یافته روی خط مو در امتداد پیشانی خود داشته باشند.

نکته مهم این است که عوامل متعددی ممکن است باعث این عارضه شود از جمله عوامل ژنتیکی، تغذیه، استرس، عوامل محیطی و اختلالات هورمونی.

مطالعات نشان می‌ دهند که درمان کم خونی فقر آهن می تواند باعث بهبود در ریزش مو با الگوی زنانه و دیگر انواع شود، زیرا باعث ارتقای سلامتی موها و تقویت فعالیت ‌های سلولی و متابولیک آنها می‌ شود. اما همواره تشخیص دقیق و درمان توسط پزشک متخصص مو و پوست صورت می گیرد.

درمان

برای درمان ریزش مو مرتبط با کمبود آهن، مصرف مکمل‌ های آهن و افزایش مصرف مواد غذایی غنی از آهن توصیه می‌ شود. اما در صورتی که این عارضه به دلایل دیگری نظیر استرس، عوامل ژنتیکی یا عوامل محیطی باشد، روش‌ های درمانی دیگر نیز لازم است که توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

پزشکان از انواع مختلف درمان ‌ها مانند درمان های دارویی و روش های جراحی و کاشت مو برای درمان ستفاده می‌ کنند. همچنین، تحقیقات جدید مانند درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) نشان می‌دهد که ممکن است اثر قابل توجهی در رشد مو داشته باشد.

درصورتی که ریزش مو در اثر کم خونی فقر آهن باشد، لازم است که کمبود آهن جبران شود.

درمان های کم خونی فقر آهن عبارتند از:

  • استفاده از مکمل ‌های آهن: پزشک ممکن است به افراد توصیه کند روزانه از مکمل های آهن استفاده کنند تا به بدن در بازیابی آهن در طول زمان کمک کند. نکته مهم این است که باید همیشه قبل از مصرف مکمل های آهن با پزشک مشورت شود زیرا آهن می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.
  • تزریق آهن: پزشک ممکن است برای افرادی که به شدت کم خون هستند یا در جذب آهن مشکل دارند، تزریق داخل وریدی آهن را برای افزایش سریعتر سطح آهن توصیه کند.

چطور ریزش مو را درمان کنیم

  • تغییرات رژیم غذایی: مصرف بیشتر آهن در رژیم غذایی نیز می تواند به افزایش سطح آن کمک کند. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز برگ و حبوبات.
پیشنهاد ما به شما:

در این مبحث در رابطه با ارتباط کمبود آهن و ریزش مو صحبت شد. یکی از محصولات ویتاول، مکمل آیرون پلاس است. این مکمل علاوه بر مقادیر مناسبی از آهن حاوی ویتامین سی، زینک، فولیک اسید، ویتامین ب6 و ب12 بوده که حضور این ترکیبات در کنار هم اثرات یکدیگر را تقویت کرده و به کاهش علائم کمبود آهن مانند خستگی، ریزش مو، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی و …. کمک می کند.

پیش از مصرف این مکمل در مورد بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت نمایید.