درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

 بیوتین برای رشد مو مناسب هست یا نه؟

 بیوتین برای رشد مو مناسب هست یا نه؟

بیوتین چیست ؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که بخشی از خانواده ویتامین B است و نیز به عنوان ویتامین H شناخته شده است. بدن شما نیاز به بیوتین برای کمک به تبدیل مواد مغذی خاص به انرژی دارد. همچنین نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن ها ایفا می کند.

اگر بیوتین کافی دریافت نکنید به ریزش مو دچار خواهید شد. در اکثر موارد، بیوتین که از رژیم غذایی شما دریافت می شود.

با این حال، بسیاری از مردم برای بهبود بهتر در رشد مو ، مصرف خود را افزایش می دهند.

تحقیقات در مورد تاثیر بیوتین در رشد مو

کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن شما را تشکیل می دهد. واضح است که بیوتین، زیرساخت کراتین بدن شما را بهبود می بخشد. اما فراتر از آن، محققان واقعا مطمئن نیستند که نقش بیوتین در مو یا مراقبت از پوست چیست.

تحقیقات بر روی اثرات بیوتین بر رشد مو کم است. تا به امروز، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به پیشگیری از رشد مو کمک کند.

در یک مطالعه علمی در سال 2015، به زنان با ریزش مو، یک مکمل پروتئینی خوراکی دریایی (MPS) حاوی بیوتین یا قرص پلاسیبو  برای 90 روز به صورت 2 عدد در روز داده شد. در ابتدا و پایان مطالعه، تصاویر دیجیتالی از مناطق آسیب دیده در پوست سر گرفته شد. موها شسته شد و تقریبا شمارش شدند . پژوهشگران دریافتند که زنان مبتلا به MPS تعداد قابل توجهت رویش مجدد مو داشته اند و حتی بثورات یا قرمزی سر  آنها نیز از بین رفته اند.

یک مطالعه 2012 توسط همین گروه نتایج مشابهی را به دست آورد. داوطلبان پس از 90 و 180 روز  رو به بهبود و همچنین  کیفیت مو آنها بهتر شد.

توصیه می شود روزانه  2 الی 4 عدد از انواع قرص بیوتین را با مشورت پزشک برای رشد مو مصرف کنید

کارشناسان دستورالعمل دوز زیر را توصیه کردند. هر فرد 10 سال و بالاتر باید بین 30 تا 100 میکروگرم در روز دریافت کند. نوزادان و کودکان باید:

• بدو تولد تا 3 سال: 10 تا 20 میکروگرم (میکروگرم)

• سنین 4 تا 6 سال: 25 میکروگرم

• سنین 7 تا 10 سال: 30 میکروگرم

زنان باردار یا مادران شیر ده ممکن است سطح بیوتین بیشتری را نیاز داشته باشند.

با پزشک خود در مورد مصرف مناسب روزانه مشورت کنید. آنها می توانند راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش میزان دوز خود برای ارائه حداکثر کارآیی ارائه دهند. جهت جلوگیری از ریزش مو استفاده کنند.

مو

مواد غذایی حاوی بیوتین

احتمالا شما در حال حاضر مقدار روزانه توصیه شده از بیوتین را از مواد غذایی که می خورید دریافت می کنید. اما اگر می خواهید میزان مصرف خود را افزایش دهید، می توانید غذاهای غنی از بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این شامل:

  •  گوشت ارگان، مانند کبد یا کلیه
  •  زرده تخم مرغ
  •  آجیل، مانند بادام، بادام زمینی و گردو
  •  سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز
  • گل كلم
  • قارچ

گرما و حرارت می تواند کارآیی بیوتین را کاهش دهد، بنابراین غذاهای خام و یا با حداقل حرارت مورد استفاده قرار  گیرد. مقدار بیوتین می تواند بسته به نوع غذا متفاوت باشد، بنابراین برای اطلاعات بیشتر مواد تشکیل دهنده هر نوع غذای مصرفی را مطالعه کنید که این می تواند به شما در انتخاب اقلام با بیشترین میزان بیوتین کمک کند.

مکمل های بیوتین

اگر از رژیم غذایی خود میزان بیوتین مورد نیاز خودرا نمیتوانید تامین کنید پیشنهاد میشود با مصرف مکملهای بیوتین که با تجویز و همچنین مشاوره پزشک انجام میشود استفاده نمیئید

مکمل های بیوتین به دو نوع کپسول و قرص دردسترس میباشد.نید.

مکملهای بیوتیین معمولا بدون عوارض جانبی و یا با عوارض جانبی بسیار نادر و کم از جمله:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی
  •  اسهال

اگر شما دارو و یا داروهای خاصی جهت بیماری و یا مکملهای جانبی خود استفاده میکنید بهتر است قبل از مصرف مکمل بیوتین و یا هر نوع مکمل جدید دیگر حتما با پزشک خود مشورت کنید تا تداخلی برای مصرف آنها نداشته باشید

مزایای بیوتین

تحقیقات زیادی برای اثر بیوتین بر رشد مو انجام شده .

به عنوان مثال، بیوتین یکی از انواع ویتامین B است که متابولیسم سالم را پشتیبانی می کند. بیوتین غلظت گلوکز از کربوهیدرات ها را به انرژی برای بدن تبدیل می کند و اسیدهای آمینه را در انجام فعالیت های طبیعی بدن تبدیل می کند.

بیوتین نیز تدر موارد ذکر شده اثر مطلوبی دارد:

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد شناختی
  • کمک به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • افزایش کلسترول HDL خوب و کاهش LDL کلسترول بد

هشدار

افزودن غذاهای غنی از بیوتین به رژیم غذایی شما، هیچ گونه خطر ندارد. با این حال، قبل از اضافه کردن مکمل جدید به تغذیه خود، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید. بیوتین هیچ تعاملات شناخته شده ای را نشان نمی دهد، اما پزشک شما همچنان باید مصرف مکمل را همراه با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کند، تأیید کنید. پزشک شما همچنین می تواند اطلاعات فردی بیشتری درباره دوز و عوارض جانبی بالقوه ارائه دهد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، بنابراین بیوتین اضافی در بدن شما از طریق ادرار از بین می رود.  اگر پس از افزایش مصرف بیوتین خود، بثورات پوستی غیر معمول یا غیر منتظره ایجاد شد، به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما برای تأیید سوء مصرف دارو برای موارد زیر بررسی خواهد کرد:

  •  سطح ویتامین C کم
  •  سطوح کم ویتامین B-6
  • سطح قند خون بالا
  • کاهش تولید انسولین

اگر دکتر شما تأیید می کند که بیوتین بیش از حد دریافت می کنید، دوز توصیه شده را کاهش می دهد.

چقدر طول میکشد که نتایج را ببینید؟

اکثر مردم تغییرات قابل توجهی را نمی بینند تا زمانی که چند ماه طول بکشد. برای بهترین نتایج، شما باید در مصرف خود سازگار باشید.

اگر چه تحقیقات محدود است، مطالعاتی که از سال 2012 و 2015 نشان می دهد، ممکن است نتایج به اندازه 90 روز دیده شود. این شامل افزایش رشد و درخشش مو است. تصور می شود که هرچه شما دوز بالاتر مصرف می کنید، نتایج بهتر خواهد بود.

اگر دچار ریزش مو یا ریزش مو هستید، بیوتین ممکن است در رشد دوباره کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف بیوتین می تواند کیفیت کلی مو، از جمله ضخامت و درخشش، را بهبود بخشد.