درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994
اضطراب

کدام مکمل ها می تواند به کاهش اضطراب کمک کنند؟

مطالعات نشان می دهند که مکمل های مختلف از جمله ویتامین ها، اسیدهای چرب امگا 3 و داروهای گیاهی ممکن است به تسکین علائم اضطراب کمک کنند. اضطراب می تواند باعث نگرانی، ناراحتی و ترس بشود.

مطابق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، 6.8 میلیون نفر از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. از دیگر اختلالات اضطرابی می توان به اختلالات هراس(پانیک)، فوبیا و… اشاره کرد.

درمان اصلی اضطراب، دارو یا تراپی یا هر دوی آن هاست با این حال برخی مکمل ها نیز می توانند به بهبود اضطراب روزانه کمک کنند.

( با تاکید بر این نکته که مقادیر استفاده از هر کدام از مکمل ها و ریزمغذی ها توسط پزشک تعیین می شود.)

ویتامین D:

ویتامین D نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و سلامت اعصاب و مغز دارد. تحقیقات ارتباط بین سطح ویتامین D و افسردگی را بررسی کردند و نشان می دهند که مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است به درمان این بیماری کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهند که ممکن است بین کمبود ویتامین D و اختلالات اضطرابی ارتباط وجود داشته باشد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین D هم افسردگی و هم اضطراب را در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

ویتامین های B کمپلکس :

ویتامین‌های B گروهی از هشت ماده مغذی مختلف هستند که برای مدیریت بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله سطوح استرس، با هم کار می‌کنند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که شرکت کنندگانی که سطوح خونی ویتامین B12 کمتری داشتند، بیشتر در معرض افسردگی یا اضطراب بودند.

منیزیم :

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که برای عملکرد مؤثر تقریباً هر سیستم در بدن ضروری است.

مطالعات نشان می دهند افراد مبتلا به اضطراب مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی از مصرف مکمل های منیزیم سود می برند.

ال- تیانین :

L-theanine یک اسید آمینه است که در چای سبز و سیاه وجود دارد. برخی شواهد حاکی از آن است که این ماده یک آرام بخش خفیف و ضد اضطراب است.

مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی :

مطالعه ای در سال 2019 گزارش می دهد که مکمل حاوی ویتامین های B، ویتامین C، کلسیم، منیزیم و روی به طور قابل توجهی اضطراب را در بزرگسالان کاهش می دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 :

چربی های امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی، دانه کتان و… وجود دارد. امگا 3 نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

بدن نمی تواند این چربی ها را بسازد، بنابراین باید از رژیم غذایی دریافت شوند.

تحقیقات نشان می دهند مصرف مکمل امگا 3، مانند روغن ماهی، می تواند برای افراد مبتلا مفید باشد.

یک مطالعه مروری در سال 2018 نشان می دهد که مصرف کم چربی های امگا 3 ، می تواند خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد و مصرف مکمل های امگا 3 می تواند به پیشگیری یا درمان این شرایط کمک کند.

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند با برخی داروها از جمله رقیق کننده های خون تداخل داشته باشند. افراد باید قبل از مصرف مکمل های امگا 3 در صورت داشتن بیماری زمینه ای یا مصرف هر گونه داروی دیگری، با پزشک مشورت کنند.

مکمل جهت کنترل اضطراب

بادرنجبویه :

بادرنجبویه گیاهی با برگهایی با عطری مانند لیمو دارد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که چای بادرنجبویه (Melissa officinalis ) علائم اضطراب و کیفیت خواب را در افرادی که دچار سوختگی شده بودند بهبود می بخشد. بادرنجبویه ممکن است با داروهای آرام بخش تداخل داشته باشد.

اسطوخودوس:

برخی افراد بوی اسطوخودوس را آرامش بخش می دانند. برخی شواهد نشان می دهد که بوییدن این گیاه می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد افرادی که قبل از جراحی از رایحه درمانی اسطوخودوس استفاده می کردند نسبت به افرادی که این کار را نمی کردند اضطراب کمتری داشتند. اسطوخودوس ممکن است اثرات برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها و داروهای اضطراب را افزایش دهد.