درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

علائم شروع زودرس آلزایمر کدام اند؟

آلزایمر و سن ابتلا به آن

علائم شروع زودرس آلزایمر کدام اند؟

آلزایمر زودهنگام و سن ابتلا به آن

بیماری آلزایمر باعث مشکلات حافظه و انواع علائم مرتبط می شود. این بیماری، یک وضعیت پیشرونده است، به این معنی که علائم در طول زمان بدتر می شوند. آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. کارشناسان معتقدند که شروع زودهنگام بیماری آلزایمر کمتر از 10 درصد از کل موارد را تشکیل می دهد. معمولاً ناشی از ژنتیک و ارثی است. اغلب زمانی که فردی در 40 یا 50 سالگی است ظاهر می شود، اما می تواند در 30 سالگی نیز شروع شود. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد، اما دارودرمانی ممکن است به مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

 

برخی از علائم آلزایمر

علامت اصلی بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه است، اما تغییرات دیگری نیز ممکن است رخ دهد. علائم همچنین می تواند شبیه علائم سایر انواع زوال عقل باشد و سایر شرایط نیز می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

  • از دست دادن حافظه که مانع فعالیت های روزانه می شود:

بارزترین علامت بیماری آلزایمر اغلب از دست دادن حافظه است. در یک فرد ممکن است شروع به فراموش شدن پیام ها یا رویدادهای اخیر به شکلی غیرعادی باشد. ممکن است با فراموش کردن پاسخ یا واقعیتی که قبلاً پرسیده اند، سؤالات خود را تکرار کنند. البته دور از انتظار نیست که افراد با بالا رفتن سن چیزهایی را فراموش کنند، اما با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر، این اتفاق زودتر در زندگی رخ می دهد، تعداد بیشتری اتفاق می افتد و به نظر می رسد غیرعادی است.

  • مشکل در انجام کارهای روزمره:

ممکن است فرد در انجام یک کار روزمره مشکل داشته باشد. برای مثال، اگر فرد سال‌ها از یک تلفن استفاده کرده باشد و ناگهان به یاد نیاورد که چگونه تماس تلفنی برقرار کند، ممکن است دچار از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر شده باشد.

  • مشکلات حل مسئله یا برنامه ریزی:

ممکن است فرد متوجه شود که در پیروی از دستورالعمل ها، حل مشکلات و تمرکز مشکل دارد. به عنوان مثال، برای آنها دشوار است که:

  • یک دستور العمل را دنبال کنند.
  • صورت حساب ها یا هزینه های ماهانه را پیگیری کنند.

برخی از افراد اغلب مشکلاتی از این قبیل دارند، اما اگر این مشکلات زمانی شروع شود که قبلاً اتفاق نمی افتاد، می تواند نشان دهنده شروع زودهنگام بیماری آلزایمر باشد.

  • سردرگمی در مورد مکان و زمان:

ممکن است فرد در مورد مکان یا زمان دچار سردرگمی شود. آنها ممکن است در پیگیری فصول، ماه ها یا زمان های روز مشکل داشته باشند. این افراد ممکن است در یک مکان ناآشنا گیج شوند. با پیشرفت بیماری آلزایمر، آنها می توانند در مکان های آشنا نیز احساس سردرگمی کنند یا اینکه چگونه به آنجا رسیده اند سوال کنند. آنها همچنین ممکن است گم شوند.

  • مشکلات بینایی و آگاهی فضایی:

بیماری آلزایمر گاهی اوقات می‌تواند باعث مشکلات بینایی شود و تشخیص فاصله بین اجسام را برای افراد دشوار می‌کند. ممکن است تشخیص رنگ ها یا قضاوت در مورد سرعت یا فاصله برای فرد مشکل باشد. مجموع این مشکلات بینایی می تواند بر توانایی فرد در رانندگی تأثیر بگذارد. افزایش سن معمولی بینایی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین معاینه منظم توسط چشم پزشک ضروری است.

  • مشکلات در نوشتن یا صحبت کردن:

ممکن است فرد در کلام و ارتباط نیز مشکل داشته باشد. به عنوان مثال دنبال کردن یا مشارکت در یک مکالمه برای آنها سخت می شود، همچنین ممکن است فرد در نوشتن افکار خود مشکل داشته باشد. آن‌ها ممکن است در وسط یک مکالمه توقف کنند و نتوانند بفهمند که چه چیزی باید بگویند. این افراد همچنین ممکن است برای یافتن کلمه مناسب مشکل داشته باشند.

این غیرمعمول نیست که افراد گهگاهی برای یافتن کلمه مناسب با مشکل مواجه شوند. به طور معمول، آنها در نهایت آن را به یاد می آورند و به طور مکرر مشکل را تجربه نمی کنند.

  • تغییرات خلقی یا شخصیتی:

خلق و خو در بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است شروع به تغییر کند. آنها می توانند احساس تحریک پذیری، سردرگمی، اضطراب یا افسردگی کنند و یا ممکن است علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست بدهند. در برخی افراد پرخاشگری یا تحریک پذیری نسبت به دیگران ظاهر می شود.

  • دوری از فعالیت های اجتماعی یا کاری:

با پیشرفت بیماری آلزایمر، ممکن است فرد در فعالیت های اجتماعی یا کاری که قبلاً از آن لذت می برد، شرکت نکند.

مهم است که علائم سالمندی از علائم شروع آلزایمر تشخیص و تمیز داده شوند، در نتیجه با مشاهده علائم بالا مراجعه به پزشک جهت بررسی کامل توصیه می گردد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322240