درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

نور مضر آبی و ارتباط آن با سلامت چشم ها

نور مضر آبی و ارتباط آن با سلامت چشم ها

نور مضر آبی و ارتباط آن با سلامت چشم ها

 


اکثر ما زمان زیادی را صرف کار با لپ تاپ و تلفن همراه، تماشای تلویزیون و خیره شدن به صفحه نمایش می کنیم و این می تواند برای چشم ما بد باشد. نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی با مشکلاتی مانند تاری دید، خستگی چشم، خشکی چشم، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط است.

نور آبی چیست؟

هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و سطح انرژی متفاوتی است. نور آبی نوعی نور قابل رویت از طیف بصری است که نسبت به رنگ های دیگر دارای طول موج کوتاه تر و انرژی بالاتری است. این نور به ویژه در محیط ‌هایی که از وسایل الکترونیکی مانند صفحات نمایش LED و فلورسنت استفاده می‌ شود، بسیار فراوان است. همچنین، این نور از خورشید هم ایجاد می ‌شود و در طول روز نیز ما در معرض آن قرار داریم.

با توجه به پراکنده بودن منابع این نور در محیط اطراف ما، به طور مداوم در معرض این نور بودن ممکن است به سلامت چشم ‌ها آسیب برساند. برای محافظت از سلامت چشم‌ ها، می‌ توان از راهکارهایی مانند استفاده از عینک ‌های محافظ نور آبی، کنترل مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و تنظیم روشنایی صفحه نمایش استفاده کرد.

 

ارتباط نور آبی و چشم ها:

ارتباط بین نور آبی و سلامت چشم ‌ها موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از پژوهش ‌ها و مطالعات علمی قرار دارد. این نور، می ‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت چشم ‌ها داشته باشد. برخی از این اثرات شامل موارد زیر است:

  • استرس دیجیتال: به طور مداوم در معرض  بودن می‌ تواند باعث ایجاد استرس دیجیتال و خستگی چشمی شود که به آن سندرم چشم کامپیوتری نیز می گویند.
  • خشکی چشم: برخی از تحقیقات نشان داده است که این اشعه می ‌تواند باعث تحریک غده‌ های لاکریمال و کاهش تولید اشک و در نهایت خشکی چشم شود.
  • اختلال در الگوی خواب: استفاده از وسایل الکترونیکی  در ساعت ‌های شبانه می ‌تواند به اختلال در الگوی خواب و کاهش کیفیت خواب منجر شود.
  • آسیب به شبکیه: تحقیقات نشان داده است که می ‌تواند به طور مستقیم به سلول‌ های شبکیه چشم آسیب برساند و در بلندمدت باعث مشکلات بینایی شود.

آیا نور آبی فوایدی برای سلامتی دارد؟

نور آبی هوشیاری را افزایش می دهد، به عملکرد حافظه و مغز و بهبود خلق و خو کمک می کند. چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن (ریتم شبانه روزی) را تنظیم می کند. نور خورشید برای رشد و تکامل چشم و بینایی در کودکان نیز مهم است.

 

نور آبی چه مضراتی دارد؟

قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحات نمایش در مقایسه با میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید کم است. با این حال، نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش از دستگاه های دیجیتال وجود دارد.

از آنجایی که چشمان ما در مسدود کردن نور آبی خوب عمل نمی کنند، تقریباً تمام نور آبی مرئی از جلوی چشم (قرنیه و عدسی) عبور کرده و به شبکیه می ‌رسد. قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی در طول زمان می تواند به سلول های شبکیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن، آب مروارید، سرطان چشم و … شود. همچنین افراد هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتالی کمتر پلک می زنند که این امر منجر به به خشکی و فشار چشم می شود. سایر علائم رایج خستگی چشم شامل سردرد، تاری دید، درد گردن و شانه است.

طبق یک مطالعه بینایی توسط موسسه ملی چشم، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند زیرا چشمان آنها نور آبی بیشتری را از دستگاه های دیجیتال جذب می کند.

 

چگونه می توانم اثرات منفی نور آبی را کاهش دهم؟

هنگام کار با تلفن همراه، تبلت و صفحه نمایش رایانه از عینک فیلتردار استفاده کنیم.

از قانون 20-20-20 پیروی کنیم. 20 ثانیه به چشم ها استراحت دهیم و تا هر 20 دقیقه چیزی را در فاصله 20 فوتی ببینیم.

نور و تابش روی صفحه دستگاه را تنظیم کنیم.

یک فاصله کاری و وضعیت مناسب برای مشاهده صفحه نمایش را تنظیم کنیم.

از اصلاح مشکلات جزئی بینایی مطمئن شویم.

پیشنهاد ما به شما:

در این مبحث در رابطه با ارتباط نور مضر آبی و سلامت چشمان صحبت شد. یکی از محصولات ویتاول، مکمل لوتئین است. این مکمل علاوه بر مقادیر مناسبی از لوتئین حاوی زآگزانیتن بوده که حضور این دو آنتی اکسیدان در کنار هم اثرات یکدیگر را تقویت کرده و به کاهش علائم خستگی و خشکی چشم، حفاظت از چشمان در برابر جذب نور آبی، پشتیبانی از دید روز و شب و پیشگیری از پیشرفت بیماری های چشمی کمک می کنند.

پیش از مصرف این مکمل در مورد بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت نمایید.