درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

هر آنچه لازم است درباره ویروس HPV بدانید

HPV

هر آنچه لازم است درباره ویروس HPV بدانید

 

ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا “HPV” نوعی ویروس‌ دو رشته‌ای اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) از خانواده Papillomaviridae است که بیش از 100 نوع از آن وجود دارد. ژنوتیپ های پرخطر HPV، نوع 16 و 18 هستند که باعث ایجاد تقریباً 70 درصد از سرطان­های دهانه رحم، سرطان­ مقعد و بخش قابل توجهی از سرطان دهان و حلق، سرطان واژن و آلت تناسلی می شوند. انواع 31، 33، 45، 52 و 58 ویروس باعث ایجاد 20 درصد دیگر سرطان­های دهانه رحم می شوند. نوع 6 و 11 نیز تقریباً 90 درصد زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند.

چگونه افراد می توانند به HPV آلوده شوند؟

انتقال این ویروس عمدتاً از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی اتفاق می افتد. همچنین ویروس می تواند از طریق تماس پوستی، حتی بدون داشتن رابطه جنسی، منتقل شود.

افرادی که شرکای جنسی زیادی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند. بسیاری از افراد مبتلا نمی دانند که عفونت دارند. بنابراین به راحتی می توانند بدون اینکه متوجه شوند ویروس را به شرکای جنسی خود منتقل کنند.

علائم عفونت HPV چیست ؟

برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. به طور کلی عفونت با HPV کم خطر (نوع 6 و 11) می تواند با زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، دهان یا گلو همراه باشد.

عفونت با HPV پرخطر می تواند بدون نشانه باشد. با این حال، بسته به محل عفونت، برخی پیش سرطان ها و سرطان‌های ناشی از عفونت پرخطر HPV که سال‌ها ادامه می‌یابد، ممکن است علائمی مانند توده‌ها، خونریزی و درد را ایجاد کنند.

چگونه می­توان از آن پیشگیری کرد؟

برای اکثر افراد، بهترین راه محافظت، دریافت واکسن HPV است. این واکسن تنها در صورتی اثر دارد که قبل از آلوده شدن فرد به HPV تزریق شود. به همین دلیل است که پزشکان دریافت آن را در سنین پایین توصیه می کنند. پزشکان توصیه می کنند که کودکان از سن 11 تا 12 سال، این واکسن را دریافت کنند. اما می توان آن را از سن 9 سالگی شروع و تا 26 سالگی تزریق کرد.

واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال، برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده­اند، ممکن است پس از مشورت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. واکسیناسیون در این محدوده سنی اثر کمتری دارد. لزوماً همه انواع HPV هدف واکسیناسیون نیستند. این واکسن در پیشگیری از انواع عفونت HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم و واژن شوند موثر است. ممکن است خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را نیز کاهش دهد اما همچنان باید از نظر سرطان یا پیش سرطان غربالگری شوید. همچنین در پیشگیری از انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند کاربرد دارد.

لازم است بدانید که واکسن به تنهایی کامل نیست اما همچنان بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به HPV است. در برخی موارد، افرادی که واکسن را دریافت می کنند، ممکن است به عفونت HPV مبتلا شوند.

توصیه می شود درصورت داشتن رابطه جنسی فعال، از وسایل محافظت کننده جنسی مانند کاندوم استفاده شود. کاندوم به طور کامل در برابر ویروس حافظت ایجاد نمی کند، زیرا ویروس می تواند روی پوستی که با کاندوم پوشانده نشده است، زندگی کند. اما راه مهمی برای محافظت از خود در برابر بیماری­هایی است که می­توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند.

همچنین توصیه می­شود که افراد در طول زندگی یک شریک جنسی داشته باشند.

واکسن در دوران بارداری، در افراد با علائم بیماری (تب و …)، در افراد با سابقه آلرژی، حساسیت به اجزای تشکیل دهنده ی واکسن یا آلرژی به مخمر و … نباید تزریق شود.

ویروس پاپیلومای انسانی

انواع واکسن های مختلف HPV

به طور کلی 3 نوع واکسن موجود است اما همه آنها در همه جا در دسترس نیست. تمام واکسن ها به صورت تزریقی هستند.

  1. واکسن 4 ظرفیتی ویروس پاپیلومای انسانی (گارداسیل) انواع 6 ، 11، 16 و 18 ویروس را مورد هدف قرار می دهد.
  2. واکسن 9 ظرفیتی ویروس پاپیلومای انسانی (گارداسیل 9) همان انواع واکسن چهار ظرفیتی (6، 11، 16، و 18) و همچنین انواع 31، 33، 45، 52 و 58 را هدف قرار می دهد.
  3. واکسن دو ظرفیتی ویروس پاپیلومای انسانی (مانند پاپیلوگارد، سرواریکس) انواع 16 و 18 ویروس را مورد هدف قرار می دهد.

در مورد دریافت یا عدم دریافت واکسن و همچنین انتخاب نوع و تعداد دوز واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

1)https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv.htm

2) uptodate

https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/hpv/public/index.html 3)