درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

ملاتونین به عنوان یک درمان کمکی و اولیه بالقوه برای کرونا

ملاتونین به عنوان یک درمان کمکی و اولیه بالقوه برای کرونا

ملاتونین به عنوان یک درمان کمکی و اولیه بالقوه برای کرونا

ملاتونین به عنوان یک درمان کمکی برای کرونا

استفاده از ملاتونین به عنوان یک گزینه درمانی اولیه در اولین روزهای تشخیص COVID-19 مورد مطالعه قرار گرفته است

کرونا با اتصال SARS-CoV-2 به گیرنده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) در سلولهای اپیتلیال راه هوایی ایجاد می شود و در ادامه با به وجود آمدن واکنش پیش التهابی، اغلب می تواند منجر به طوفان سایتوکاینی و شروع احتمالی سندرم پریشانی حاد تنفسی  گردد.

برای جلوگیری از موارد شدید کرونا ، تشخیص زود هنگام آن بسیار حائز اهمیت است. ترکیباتی که التهاب و آسیب اکسیداتیو را بهبود می بخشند ، می توانند عوارض و مرگ و میر ناشی از عفونت را کاهش دهند.

تیمی از محققان دانشگاه تورنتو در کانادا دریافتند که ملاتونین می تواند کمکی برای افزایش اثر واکسن های ضد SARS-CoV-2 باشد. آنها معتقدند که این دارو یک “گلوله نقره ای” بالقوه برای مبارزه با همه گیری COVID-19 است. به دنبال این تحقیقات، اثرات پیشگیری و درمان اولیه ملاتونین مورد بررسی واقع شد.

ملاتونین از تریپتوفان و تبدیل آن به سروتونین مشتق می شود. ملاتونین در غده صنوبری ( غده ی پینه آل ) و سلولهای ایمنی سنتز و ترشح می شود که استفاده از آن به عنوان  یک گزینه درمانی بالقوه برای کاهش شدت علائم COVID-19 به دلیل مکانیسم های ضدالتهابی ، تنظیم کننده و محافظتی آنتی اکسیدانی شناخته شده است.

ملاتونین ویروس کش نیست اما به دلیل دارا بودن ویژگی های ضد التهابی ، ضد اکسیداسیون و تقویت کننده سیستم ایمنی دارای عملکرد ضد ویروسی غیر مستقیم است. شرایطی وجود دارد که ملاتونین ویژگی های عفونت های ویروسی را سرکوب می کند. در موش هایی که سیستم عصبی مرکزی آنها به ویروس آلوده شده است (به عنوان مثال ، انسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی که شایع ترین نوع آن انسفالیت ویروسی است) ) ، استفاده از ملاتونین باعث ایجاد ویرمی (حضور ویروس در خون که به ویروس این امکان را می دهد درسراسر بدن منتشر شود)  کمتر ، کاهش فلج و مرگ و کاهش بار ویروس شد . هم چنین در مدل هایی که سیستم تنفسی را آلوده به ویروس کردند ، مشاهده کردند که ملاتونین باعث کاهش آسیب اکسیداتیو حاد ریه ، انتشار سیتوکین های پیش التهابی و جذب سلول های التهابی می شود. در مجموع این یافته ها ، از منطقی برای استفاده از ملاتونین در بیماریهای ویروسی حمایت می کند.

همچنین، اقدامات ضد التهابی ملاتونین، ضد اکسیداسیون، تقویت کننده سیستم ایمنی از تضعیف بالقوه آن در عفونت COVID-19 پشتیبانی می کند. درواقع استراتژی ملاتونین این است که طوفان سیتوکین (cytokine storm) مشاهده شده در COVID-19 را کاهش داده و آسیب اکسیداتیو را کاهش دهد تا مقاومت افراد افزایش یابد و زمان بیشتری برای زنده ماندن فراهم شود. ترکیبی از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ملاتونین به دلیل اثرات آن در تمام مراحل چرخه زندگی از جمله ورود سلول ، تکثیر ویروس و آبشارهای التهابی که سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می کند ، درمان احتمالی SARS-CoV-2 را فراهم می کند.  به بیانی دیگر ملاتونین در هر سطح مداخله می کند تا از سیستم ایمنی میزبان حمایت کند و واکنش بیش از حد مضر را سرکوب کند.

ملاتونین به عنوان یک درمان کمکی برای کرونا

 طوفان سیتوکین  (cytokine storm): یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد. در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ این عارضه می‌تواند به تورم بافت ریه منجر شود.

پس میتوان نتیجه گرفت ، با توجه به اثربخشی این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان ، ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی ، اثرات ملاتونین می تواند شدت علائم و آسیب های سلولی ناشی از بیماری های ویروسی را در هنگام شروع به موقع کاهش دهد.

با توجه به مشخصات بالای ملاتونین، فراوانی در دسترس بودن و هزینه کم ، تجویز 2.5 تا 10 میلی گرم ملاتونین در شب باید در اسرع وقت پس از تشخیص برای همه بیماران بالغ آغاز شود.

 

DR.R.MANOOCHEHRI

References:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8190272/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7102583/