درباره ما
مجموعه ی محصولات ویتاول، برند مادر مکمل های غذایی و دارویی شرکت داروسازی مهبان دارو است که در بازار ایران با شعار Always Well With Vitawell با تلاش تیم حرفه ای و کار آمد ، با هدف ارائه بهترین محصولات مکملی از نظر کیفیت و قیمت در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد .
اطلاعات تماس
تهران ، ولیعصر ، بلوار اسفندیار ، پلاک 30 ، ساختمان مهبان
سایت مهبان
Official@vitawell.ir
021-88678994

استنشاق دود سیگار برای اطرافیان

اثرات مخرب سیگار بر تنفس

استنشاق دود سیگار برای اطرافیان

دود دست دوم سیگار چیست؟

دود دست دوم دودی است که شما قصد تنفس آن را ندارید و قرار گرفتن در معرض دود سیگار ناشی از سوختن محصولات تنباکو مانند سیگار، سیگار برگ یا پیپ است. این دود از سوزاندن محصول تنباکو و دودی که فرد از محصول در حال سوختن تنباکو خارج می‌کند ناشی می‌شود.

سیگار کشیدن غیر فعال

وقتی سیگار می کشید، بیشتر دود به ریه های شما نمی رود، بلکه در هوای اطراف شما پخش می شود، جایی که هرکسی که در نزدیکی شماست می تواند آن را تنفس کند. هنگامی که دوستان و خانواده از دود دست دوم سیگار تنفس می کنند، نه تنها برای آنها ناخوشایند است، بلکه می تواند به سلامت آنها نیز آسیب برساند.

سموم تشکیل دهنده دود:

دود حاصل از سوزاندن محصولات تنباکو حاوی مواد شیمیایی مضر (سموم) است. بیش از 7000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد. حدود 69 مورد از این مواد شیمیایی عامل سرطان شناخته شده اند و حدود 250 ماده شیمیایی مضر نیز در آن وجود دارد.

برخی از مواد شیمیایی مضر موجود در دود تنباکو عبارتند از:

  • بنزن
  • بوتان
  • آمونیاک
  • تولوئن
  • کادمیوم
  • فرمالدئید
عوارض دود دست دوم سیگار برای اطرافیان

دود سیگار می تواند به طور قابل توجهی بر اعضای خانواده، دوستان، فرزندان و همکاران تأثیر بگذارد. این مورد باعث سرطان ریه می شود. به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، دود دست دوم با سرطان های دیگری، از جمله سرطان گلو و سینه نیز مرتبط است. همچنین کودکانی که والدین آن‌ها سیگار می‌کشند نیز، بیشتر بیمار می‌شوند، عفونت‌های ریوی بیشتری دارند و بیشتر دچار تنگی نفس می‌شوند. اگر جنین یا نوزادی در معرض قرار گیرد، ممکن است در معرض خطر سرطان های دوران کودکی قرار گیرد، مانند:

  • سرطان خون
  • تومورهای مغزی
  • لنفوم

هیچ سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض این مورد  وجود ندارد. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آن می تواند آسیب فوری ایجاد کند. مشکلات سلامتی ناشی از دود سیگار در بزرگسالانی که نمی‌کشند شامل بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و سرطان ریه و همچنین اثرات نامطلوب سلامت باروری در زنان و وزن کم نوزاد هنگام تولد می باشد. دود سیگار می تواند باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، عفونت های تنفسی، عفونت گوش و حملات آسم در نوزادان و کودکان شود.

از سال 1964، حدود 2500000 نفر که سیگار نمی کشیدند به دلیل مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست دادند. اثرات قرار گرفتن در معرض دود سیگار بر روی بدن فوری است. قرار گرفتن در معرض این مورد می‌تواند اثرات مضر التهابی و تنفسی را در عرض 60 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض دود سیگار ایجاد کند که می‌تواند حداقل تا سه ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن باقی بماند.

نحوه محافظت در برابر دود سیگار

تنها راه محافظت از دوستان و خانواده خود در برابر این عارضه این است که محیط اطراف آنها را دور از دود نگه دارید. بهترین راه برای انجام این کار، ترک کامل سیگار است. اگر آمادگی ترک سیگار را ندارید، تمام تلاش خود را بکنید تا دود سیگار خود را از دیگران دور نگه دارید و هرگز در داخل خانه یا داخل ماشین این کار را نکنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324644#secondhand-smoke

https://www.cdc.gov/tobacco/secondhand-

https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/passive-smoking-protect-your-family-and-friends/

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/10644-secondhand-smoke-dangers